הפחתת היטל השבחה – 5 השאלות החשובות בנושא

או חייגו: 074-7695650

תוכן עניינים

בהקשר של היטל השבחה עולות שאלות שונות, והשאלה הבוערת שבהן – איך אפשר לקבל הפחתת היטל השבחה. אז מהו ההיטל בכלל, מה ההבדל בינו לבין מס שבח ומתי תהיו זכאים לפטור? זאת ועוד במאמר הבא.

מהו היטל השבחה ומתי מוטל עלי לשלם אותו?

היטל השבחה הוא מעין תשלום מס אותו מטילה המועצה המקומית. התנאי היחיד שיש לשם הטלת חבות בתשלום היטל השבחה הינו עליית ערכו של הנכס, אשר יקים חבות של מס בשיעור של 50% משווי העלייה.

ככלל, נהוג להכיר בשלושה מקרים המקימים חבות לתשלום היטל השבחה בגין עליית ערכו של הנכס. ראשית, שינוי תכנית בניין עיר (תב"ע), המוכרות לנו מעולמות פינוי בינוי והתחדשות עירונית. שנית, אישור הקלה, אשר מאפשר סטייה מתנאי הבנייה הקבועים, וכן שימוש חורג, המאפשר שימוש בנכס שלא לייעוד שהוגדר לו.

מה ההבדל בין היטל השבחה למס שבח?

הפער המהותי בין השניים הוא המקור לעליית הערך, אשר מביא לפער בזהות הגורם לו משלמים את המס. מס שבח הינו מס שמשולם למדינה בעת מכירת דירה, השווה ערך לכ – 25% מההשבחה של הנכס לאורך השנים.

מנגד, לעניין היטל השבחה, המקור לעליית הערך הוא לא חלוף הזמן והשוק אלא שינוי הייעוד או קבלת היתר מטעם המועצה. בנוסף, שיעור המס כפול מזה של מס השבח, ונאמד בכ – 50% במרבית המקרים.

איך שמאי מקרקעין עוזר לי לקבל הפחתת היטל השבחה?

כחלק מההליך של קביעת היטל השבחה, העירייה קובעת על ידי שמאי את שווי הנכס לאחר מתן השימוש החורג, הקלה או שינוי התוכנית. עם זאת, חשוב לציין כי במקרים מסוימים הערכת השמאי ניתן לפקפוק, וכאן נכנס לעניינים שמאי מטעמכם.

שמאי מקרקעין יכול לסייע לכם לקבל הפחתת היטל השבחה על ידי בחינת דוח השמאות מטעם העירייה ואיתור פגמים בו. מעבר לכך, יכול שמאי מקרקעין שתבחרו לבצע שומה מטעמכם, אשר תשמש אתכם באחד מהליכי הערר אליהם תוכלו לפנות.

אם לא מרוצים – איך מערערים על החלטה כדי לקבל הפחתת היטל השבחה?

במידה ואתם מעוניינים לערור על שווי היטל ההשבחה שנקבע לכם לתשלום, עומדים בפניכם שני אפיקים עיקריים. ראשית, תוכלו לפנות אל וועדת הערר של המועצה המקומית שלכם, אשר תדון בהליך לגופו. בנוסף, תוכלו לפנות ישירות לנשיא מועצת שמאי המקרקעין בנושא.

כך או כך, יש לציין כי עליכם לגבות את עמדתכם בחוות דעת שמאי מקרקעין בירושלים, אשר יאשש את הנטען ביחס להפחתת היטל ההשבחה. בכל מקרה, עומדים לרשותכם 45 ימים עד למועד האחרון להגשת הערר, כך שההמלצה היא לא לחכות יותר מדי.

מהם המקרים בהם יעמוד לכם פטור מהיטל השבחה?

לאחר כל אלו, עתה נעמוד על המצבים בהם תוכלו לקבל פטור מהיטל השבחה, כך שאם אתם עונים על אחד המקרים המנויים – תחסכו לא מעט כסף:

  • הנכס נמצא בשכונת או אזור שהוגדרה ע"י הממשלה כשכונת שיקום.
  • אזור אותו החריגה הממשלה מתשלום בהסכמת המועצה המקומית.
  • מוסדות ציבוריים בבעלות עמותה ללא כוונת רווח.
  • שיפוץ דירה המצויה בבעלות אדם שזכאי לסיוע ממשרד השיכון והבינוי.
  • שיפוצים הנעשים לטובת נגישות הבית עבור נכים.
  • קרקעות שהתב"ע האחרונה שלהן נערך בטרם שנת 1950.
  • השבחת קרקע לטובת דרך שתשמש את הציבור.

שני הסדרים נוספים הקיימים בחוק נוגעים לבעלי דירה למגורים, ששטחה אינו עולה על 140 מ"ר, וכן לבעלי פטור שנתנה הוועדה בשל טיב הנכס.

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

או חייגו: 074-7695650

בחירת החלון המושלם לגג הרעפים שלך: מדריך מלא

בבואכם לבחור חלון לגג הרעפים שלכם, ישנן מספר אפשרויות שיש לקחת בחשבון. כמה סוגים נפוצים כוללים חלונות צוהר, חלונות גג וחלונות גג. חלונות גג הם בחירה פופולרית לאספקת אור טבעי ואוורור, בעוד שחלונות גג מציעים גישה נוחה לגג לצורך תחזוקה. חלונות דורמר, לעומת זאת, יכולים להוסיף עניין אדריכלי לביתכם.

קרא עוד »
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!