מה אומרים מחקרים על ההשפעה של התחדשות עירונית?

או חייגו: 074-7695650

תוכן עניינים

ברחבי העולם, מדינות רבות שמות דגש מרכזי (מבחינת מאמצים ומשאבים) על פיתוח מחדש של אזורים עירוניים שהוזנחו, או זקוקים לשיפור בהיבטים שונים.

גם בישראל יש תהליכי התחדשות עירונית לא מעטים, כאשר הדוגמה המוכרת ביותר היא כנראה תוכנית תמ"א 38. איך משפיעות תוכניות מהסוג הזה על האזורים שבו הן מתבצעות? הכנו לכם סקירה של כמה מחקרים מעניינים במיוחד שנערכו בנושא.

 

השפעות חברתיות-כלכליות

אחת המטרות העיקריות של התחדשות עירונית היא שדרוג כלכלי. מחקרים אחרונים מצביעים על כך שכאשר פרויקטים אלה מנוהלים היטב, הם יכולים לעודד צמיחה כלכלית ולשפר את תנאי החיים של התושבים. התחדשות עירונית מושכת עסקים חדשים, יוצרת הזדמנויות עבודה ולעתים קרובות מובילה לשיפור תנאי הדיור והשירותים הציבוריים. עם זאת, הטבות אלו אינן מחולקות באופן אחיד.

מחקר שפורסם ב- Journal of Urban Economics ב-2022 מצא שהתחדשות עירונית מובילה לרוב לג'נטריפיקציה – תהליך שבו אופי השכונה משתנה עקב נהירה של תושבים אמידים יותר. זה יכול לגרום לעקירה של תושבים ותיקים, לרוב בעלי הכנסה נמוכה יותר, שאינם יכולים עוד להרשות לעצמם לגור שם. לפיכך, התחדשות עירונית עלולה להחמיר את אי השוויון החברתי-כלכלי אם לא מנוהלת בקפידה.

 

השפעות סביבתיות

להתחדשות עירונית יש גם השלכות משמעותיות על הסביבה. על פי מחקר משנת 2023 שנערך ב-Journal of Environmental Planning and Management, פרויקטים של התחדשות עירונית שמתעדפים קיימות יכולים להוביל ליתרונות סביבתיים שונים. אלה כוללים שיפור באיכות האוויר, הגדלת שטחים ירוקים ומערכות ניהול פסולת טובות יותר. יתר על כן, הם יכולים לקדם תחבורה בת קיימא על ידי עיצוב מחדש של אזורים עירוניים, כך שיהיו נוחים יותר להליכה וידידותיים לאופניים.

עם זאת, אותו מחקר הדגיש גם כי פרויקטים של התחדשות אשר מתוכננים בצורה גרועה יכולים לגרום להשפעות סביבתיות שליליות. למשל, השפעה על האקלים העירוני, צריכת אנרגיה גבוהה מדי ויצירת פסולה רבה.

 

השפעות תרבותיות

ההשפעות התרבותיות של התחדשות עירונית הן מורכבות וניואנסיות. מחקר שפורסם ב-Urban Studies בשנת 2023 הדגיש שהתחדשות עירונית יכולה לשמר או לשחוק את התרבות המקומית, תלוי איך היא מיושמת.

במקרים מסוימים, פרויקטים של התחדשות עירונית הצליחו בשימור ושיפור המורשת התרבותית המקומית. למשל, שיפוץ מבנים היסטוריים הוא חגיגה של ההיסטוריה והזהות המקומית.

מצד שני, התחדשות עירונית בלתי מתחשבת עלולה להוביל ל"ג'נטריפיקציה תרבותית", שמתרחשת כאשר התרבות הקיימת מוחלפת בזו של תושבים או עסקים נכנסים. תהליך זה עלול להוביל לאובדן הזהות התרבותית הייחודית של השכונה, וכתוצאה מכך להומוגניזציה של מרחבים עירוניים.

 

הצורך בקידום התחדשות עירונית שוויונית יותר

בעוד שהתחדשות עירונית יכולה להביא יתרונות כלכליים, סביבתיים ותרבותיים, ברור שלא תמיד אלו מחולקים באופן שווה. יותר ויותר מחקרים מראים שדרושות גישות כוללות והוליסטיות יותר להתחדשות עירונית.

במחקר משנת 2023 ב-Urban Affairs Review, הציעו המחברים מודל של "התחדשות עירונית משתפת", המשלב קהילות מקומיות בתהליך קבלת ההחלטות. על פי המחקר, גישה זו יכולה לסייע להבטיח שהיתרונות של התחדשות עירונית יתחלקו בצורה שוויונית יותר ושהתרבויות המקומיות יישמרו.

 

תפקידה של הטכנולוגיה בהתחדשות עירונית

כאשר אנו מסתכלים לעבר עתיד ההתחדשות העירונית, הטכנולוגיה צפויה למלא תפקיד משמעותי מאוד. עלייתן של טכנולוגיות ערים חכמות, כמו מכשירי האינטרנט של הדברים (IoT), ביג דאטה ובינה מלאכותית, יכולה לשנות את האופן שבו מדינות וערים ניגשות להתחדשות עירונית.

דו"ח משנת 2023 בכתב העת Journal of Urban Technology מתאר כיצד טכנולוגיות אלו יכולות לשפר את היעילות והאפקטיביות של התחדשות עירונית. לדוגמה, כלי ביג דאטה יכולים לספק תובנות חשובות לגבי מגמות עירוניות, ולאפשר תכנון מושכל יותר; מכשירי IoT יכולים לנטר את תנאי הסביבה בזמן אמת, ולעזור לערים לנהל טוב יותר את המשאבים שלהן; ניתן להשתמש בבינה מלאכותית כדי לדמות ולחזות את ההשפעות של אסטרטגיות שונות של התחדשות עירונית, כדי להנחות קבלת החלטות יעילה יותר.

יתר על כן, טכנולוגיות אלו יכולות גם לתמוך בהתחדשות עירונית משתפת יותר. לדוגמה, פלטפורמות דיגיטליות יכולות להקל על מעורבות קהילתית, ולאפשר לתושבים להביע את דעותיהם ורעיונותיהם.

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

או חייגו: 074-7695650

בחירת החלון המושלם לגג הרעפים שלך: מדריך מלא

בבואכם לבחור חלון לגג הרעפים שלכם, ישנן מספר אפשרויות שיש לקחת בחשבון. כמה סוגים נפוצים כוללים חלונות צוהר, חלונות גג וחלונות גג. חלונות גג הם בחירה פופולרית לאספקת אור טבעי ואוורור, בעוד שחלונות גג מציעים גישה נוחה לגג לצורך תחזוקה. חלונות דורמר, לעומת זאת, יכולים להוסיף עניין אדריכלי לביתכם.

קרא עוד »
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!