ניהול בתים משותפים יכול להיות אתגר אמתי לאור מספר רב של פרמטרים. בראש ובראשונה בכל בית משותף יש תקלות שצריך לתקן אותן בכדי לשמור על שלמות הבית אך מעבר לכל בכדי לשמור על ערך הדירות. בית שאינו מתוחזק בצורה נאותה לפי סטנדרטים בסיסיים ערך הדירות שלו ירדו ברמה משמעותית, כאשר משניזוק מזה בסופו של דבר אלו הם בעלי הדירות כמובן.
דבר נוסף שיש לבצע מעבר לטיפול בתקלות הוא הנושא השוטף של הגבייה ותפעול הבית כמו ניקיון השטחים המושתפים, תפעול הגינה כמו תחזוקה של הממטרות, כיסוח הדשא, גזימת ענפים ועוד.
דבר נוסף שמי שמנהל את הבית המשותף צריך לדאוג לו הוא שיפוצים שכן אחת לכמה שנים יש לבצע תחזוקה של הבניין כמו שיפוץ מעטפת לדוגמא, חיזוק היסודות של המבנה, צביעה או שיפוץ כולל כמו החלפת מעלית, שיפוץ הלובי, שיפוץ חדר המדרגות ועוד.
את כל אותם הפעולות צריך להיות גוף אחד שמנהל למען הסדר הטוב של הבניין ממש כמו שבראש כל חברה עומד מנהל או חברי דירקטוריון. לכן, על מנת לתפעל את הבית המשותף ישנן שתי שיטות שלאת שתיהן דבר במאמר הבא.
ניהול בתים משותפים באמצעות ועד בית
השיטה הישנה והמוכרת לכולם הוא מינוי של ועד בית כאשר מדובר בדרך כלל בין נציג אחד למספר נציגים, כתלות במספר הדירות בבניין, והם נבחרים בבחירות דמוקרטיות בכדי לעמוד בראש ניהול הבית המשותף. הדיירים שמונו לעמוד בראש ועד הבית הם אלו האחראים על כל נושאי הגבייה, נושאי התפעול השוטף וכמובן נושא התחזוקה והשיפוצים. כאשר אנו בוחרים בועד בית מבין הדיירים בדרך כלל מדובר בשיטת ניהול בסיסית שנעשית על ידי אנשים בלי יותר מידי הבנה בתחום האחזקה וניהול הבתים.
חברת ניהול לניהול בתים משותפים
פתרון נוסף ומאוד פופולרי בשנים האחרונות הוא מינוי של חברת ניהול מקצועית לניהול בתים משותפים במטרה שתעמוד בראש ניהולו של הבית המשותף. במסגרת הליך זה נבחרת חברה אחת שהיא תבצע את התפקיד של ועד הבית למעשה ותהיה אחראית הן לתפעול השותף של הבית והן לפרויקטים זמניים כמו למשל שיפוצים של הבית, תוספות בנייה כמו מרפסות ועוד. היתרון המרכזי בהעסקת חברת ניהול הוא המקצועיות חסרת הפשרות שנכנסת לניהול הבית שכן הדבר נעשה בידי אנשי אחזקה מקצועיים המתמחים בנושא ניהול בתים משותפים. בנוסף הדבר יכול להוזיל משמעותית את העלויות של תפעול הבית המשותף למרות התוספת בדמי ניהול שגובה החברה בעבור הניהול השותף שכן במקרים של תקלות כמו גם ניהול שותף, יש לחברות הללו קבלני משנה רבים שעושים עבור החברה את העבודות תמורת סכום נמוך יותר ממה שנהוג בשוק בעיקר עקב עבודה רבה משותפת של הקבלנים עם חברת הניהול.
מה העלויות של ניהול בית משותף?
במידה ותבחרו בניהול הבית באמצעות ועד בית דמי הניהול נעים בדרך כלל לבית משותף סטנדרטי עם כמות של שטחים משותפים קטנה ינוע בין 120-180 ש״ח לדירת שני חדרים, בין 180-260 ש״ח עבור דירת שלושה חדרים ועד 400 ש״ח לדירת ארבעה חדרים. במידה ומדובר בבניין עם כמות סטנדרטית של שטחים משותפים העלות תנוע בין 150-250 ש״ח עבור דירת שני חדרים, בין 250-350 ש״ח עבור דירת שלושה חדרים ובין 400-500 ש״ח עבור דירת ארבעה חדרים. במידה ותעסיקו חברת ניהול העלויות יעלו בין סדר גודל של חמישה עד עשרה אחוזים בדרך כלל כאשר כלל המחירים תלויים כמובן בגודל הפרויקט, האם יש שמירה בבניין ועוד משתנים שעלולים לייקר את המחיר.